Sunday 28 September 2014

8 Cara Untuk Saya Kempiskan Perut

Semalam ketika pakai baju perasan sesuatu yang perut saya semakin buncit dan menggelebeh..


Dahulu untuk menyukat perut buncit, saya selalu berdiri tegak dan lihat kebawah samada boleh melihat kaki atau tak. Kalau dapat lihat jari jari kaki itu bermakna perut saya tidak buncit.. Tapi kini benda pertama yang saya lihat dahulu ialah perut saya yang buncit  dan kaki saya langsung x nampak. Dihalang oleh perut yang buncit.. Sungguh sedih dan tragis bagi saya. 

Bila pakai baju kurung nampak kebonjolan pada bahagian perut. huhuhuuu.. Ditambah pula dengan kata-kata dari org sekeliling yang cakap saya dah gemuk dan perut buncit. Malunya.. 

Malam tadi saya cuba buat sit-up untuk mengecilkan perut yang buncit. Baru 3 kali sit-up dah mengah. Macam mana nak buat . Nak diet? sungguh besar selera makan saya terutamanya air gas dan pisang goreng juga rendang ayam..Itu memerlukan usaha yang sungguh gigih. 

Jadi saya nak cuba pendekatan yang berbeza yang memerlukan saya mencari alternatif lain untuk mengempiskan perut yang buncit. Zaman muda dulu pernah hari2 minum air perahan limau nipis. Dan suprisenya 1 hari turun 1 kg.. Begitu tekad nya saya dahulu.. Skg nie dah berada dalam confort zone sampai tersasar sehinggalah jadi begini..BUNCIT PERUT. 

Jadi ketika saya google saya terjumpa artikel nie http://dietdietsihat.blogspot.com/. Saya share bersama semua. Dan saya akan cuba sendiri dan beri testimoni sendiri dan bagi tahu keputusannya selepas saya mencuba dalam tempoh 30 hari . Bagi saya perut buncit yang saya hadapi hari ini merupakan Masalah Serius bagi diri saya dan ia akan menjadi push factor bagi saya 

Dan bermula hari ini 29/09/2014 pukul 12.00 tengahari, saya akan menjadi bahan eksperimen untuk mengempiskan perut buncit. Bila dah buat testimoni sendiri nie, godaan, dugaan, cabaran mesti saya hadapi dengan kuat.. huhuhuuuu. Harap-harap berhasillah . 

Antara godaan yang paling kuat yang susah untuk saya hadapi ialah :
  • pisang goreng dan tempe goreng 
  • makan malam bersama anak
  • jamuan makan / hari keraian 
  • air bergas
  • makan dan berselang seli dengan minum 
Saya berharap dengan tips-tips yang saya sertakan disini dan juga keupayaan saya menolak dugaan/godaan makanan akan mampu mengempiskan perut saya yang buncit .

Sentisa ingat kata-kata tukang masak di China ..huhuhuh

" Makanan semulajadi datangnya dari Tuhan,
 perisa dan rencah-rencah lain datangnya dari Syaitan" 


Jadi TIPS dan Cara yang saya akan ikut untuk mengempiskan perut yang buncit ialah 



1. Mulakan hari anda dengan jus lemon 

Ini adalah salah satu terapi terbaik untuk menghilangkan lemak perut. Picit sedikit jus kuning ke dalam segelas 
air
 suam dan tambah sedikit garam kepadanya. Teruskan minum ini setiap pagi untuk meningkatkan metabolisme anda dan untuk menghilangkan perut gendut itu. 

2. Elakkan beras putih 

Gantikan beras putih dengan pelbagai produk gandum. Termasuk beras perang, roti coklat, bijirin penuh, oat dan quinoa dalam diet anda. 

3. Elakkan bahan-bahan bergula 

Jauhi gula-gula, minuman manis dan makanan yang kaya dengan minyak. Pengambilan makanan ini dapat meningkatkan lemak badan di sekitar pelbagai bidang badan anda seperti perut dan peha. 

4 Minum air yang banyak 

Jika anda ingin menghilangkan perut anda, kemudian minum air yang mencukupi setiap hari. Air minuman, selepas jangka masa yang tetap akan membantu untuk meningkatkan metabolisme anda dan membuang toksin dari badan anda. 

5. Makan bawang putih mentah 

Kunyah 2-3 ulas bawang putih setiap pagi, dan minum segelas air lemon selepas itu. Rawatan ini akan menggandakan proses penurunan berat badan anda dan membuat peredaran darah anda lancar dalam badan anda. 

6. Elakkan makanan yang tidak veg 

Untuk menghapuskan lemak perut, adalah disyorkan bahawa seseorang itu perlu mengelakkan makanan bukan vegetarian sejauh yang mungkin. Maknanya makan makanan vegetarian 

7. Makan buah-buahan dan sayur-sayuran 

Makan semangkuk buah-buahan setiap hari di waktu pagi dan petang. Ini akan mengisi anda dengan banyak antioksidan, mineral dan vitamin. Ramai yang pesan untuk "berpuasa" dengan makan buah dan sayuran sahaja selama 3 hari. 

8. Gunakan Rempah

Penggunaan rempah seperti kayu manis anda, halia dan lada hitam dalam masakan anda. Ini rempah sarat dengan manfaat kesihatan. Mereka membantu untuk meningkatkan rintangan insulin dan mengurangkan tahap gula dalam darah anda.

No comments:

Post a Comment