Sunday 1 February 2015

Nak pilih Sustained Release Vita C Atau Chewable Vita C? Ada Beza ke?

Menjawab pertanyaan pengguna Shaklee kepada saya. " Apa beza  Sustained Release Vita C dan Chewable Vita C ni" . " Boleh ke kanak-kanak makan Sustained Release Vita C  ni" . Jadi bila ada pertanyaan macam nie, saya rasa baik saya terus tulis dalam post kali nie kan. Senang jadi rujukan orang lain pula. 




Sustained Release Vita C
Vita-C 500mg berbentuk tablet.
Setiap tablet mempunyai kepekatan 500mg Vitamin C.
Setiap tablet vitamin C mengandungi 7.5 hidangan sebiji buah termasuk kulitnya (500mg).
Ditambah dengan Bioflavonoids bagi meningkatkan fungsi vitaminC dan mencegah pengoksidaan di dalam badan.
Ianya diberi nama ‘Sustained Release’ kerana setiap tablet dicipta untuk membebaskan 1.5 Vitamin C buah secara berterusan perlahan-lahan ke dalam badan. Ujian klinikal menunjukkan Vitamin C dalam 2 tablet mampu bertahan selama lebih kurang 5 jam dan mampu kekal dalam plasma darah kita sehingga 24 jam! Dengan kata lain, 2 tablet Vitamin C boleh melindungi badan kita selama sehari suntuk. Berbanding dengan tablet yang tidak diperbuat daripada teknologi ‘Sustained Release’, Vitamin C akan terus dihadam oleh usus dengan cepat dan sebahagian Vitamin C akan terus dibuang dan dibazirkan sebab usus tak dapat menyerap sepenuhnya Vitamin C tersebut. Rugi kan?
Sesuai untuk individu yang tiada masalah menelan.
Tidak perlu ambil berulang kali.


Chewable Vitamin C Plus ini lebih sesuai untuk kanak-kanak.
Menyediakan vitamin C sama dengan 1 1/2 buah oren.
Dengan rasa oren sebenar. Ideal untuk kanak-kanak atau mereka yang sukar menelan pil.
Kandungannya ialah 100mg.
Ditambah dengan Bioflavonoids bagi meningkatkan fungsi vitamin C dan mencegah pengoksidaan di dalam badan
Saliva(air liur)bantu dalam pemecahan vitamin C, menjadikannya bersedia untuk diserap di ususkecil.
Kajian menunjukkan mengunyah vitamin C dalam kuantiti yang kecil beberapa kali dalam seharimemberi kesan penyarapan yang optimum.
Tidak mengandungi sebarang pewarna, perasa, pemanis ataupun pengawet tambahan.
Tabletnya lebih kecil dari SR Vitamin C Shaklee jadi mudah untuk makan atau telan.


Jadi nak pilih mana satu . Konfius bila baca di atas. Xper saya boleh summarykan untuk anda supaya senang nak buat pilihan. Saya bagi lagi ringkasan nak pilih untuk orang dewasa atau kanak-kanak yer.Kanak-kanak yang saya maksudkan dari umur 4 hingga 12 tahun.


Dewasa - Kalau ambil Chewable Vit C kena ambil sekali 5 biji lah untuk cukupkan 1 biji SR Vitc C?
Jawapan Saya : Ya

Dewasa - Takutlah nak telan-telan nie. saya x reti macamana yer ?
Jawapan saya:  Ambil Chewable Vit C boleh dihisap2 di kunyah kunyah

Dewasa  - Berapa biji ada dalam 1 botol SR Vita C
Jawapan saya : ada 180 biji . Kalau makan 1 biji 1 hari tahanlah selama 6 bulan

Dewasa - Umur saya dah lanjut dah berusia dalam sekitar 80 tahun. Boleh makan ke?
Jawapan saya : Boleh aja. Diwaktu begini amat memerlukan vitamin ACE. Iaitu Vitamin A, vitamin C dan Vitamin E 

Kanak-kanak - Boleh ke budak-budak makan x masam ke vitamin c nie?
Jawapan saya : Kalau bagi SR Vita C memang masam. Tapi kalau bagi Chewable Vit C masam-masam manis.

Kanak-kanak- Budak-budak x boleh makan SR Vit C ke sebab untuk dewasa atau nak ambil separuh pil? Tak ada effect ke kalau terlebih makan.
Jawapan saya : Boleh ajer jika nak bagi SR Vita C. Bagi aja 1 biji x perlu dipatah2 kan sebab nanti nutrisi dia hilang jika patahkan. Vit C yang berlebihan akan senang dikumuhkan. Lagi 1 SR Vita C nie dia bukan terus diserap dalam badan. Dia ada peringkat peringkatnya . 1 Biji tu akan diserap mengikut jam.

Kanak-kanak - Berapa biji ada dalam 1 botol.
Jawapan saya : ada 90 biji. Kalau makan 1 hari 1 biji dapatlah tahan selama 3 bulan

Ini soalan umum : Kenapa Vitamin C Shaklee mahal dari jenama di luar?
Jawapan saya : 
Harga Runcit 1 botol SR Vita C berharga RM  92.50.Tahan selama 6 bulan
Harga Runcit 1 botol Chewable Vit C ialah RM 37.00. Tahan selama 3 bulan
SR Vita C ialah vitamin c yang mempunyai fungsi sustained release. Iaitu penyerapan secara berperingkat peringkat agar dalam badan kita x overdose. Jika overdose nanti vit c ini akan dibuang melalui sistem perkumuhan. Rugi tak kalau macam tu . Jadi lebih baik ambil Vit C yang ada sustained release atau pun tak? Jawapan dan pilihan di tangan anda.

Lagi satu suka saya nak tekankan disini produk Shaklee adalah dari bahan2 semulajadi bukan dibuat secara sintetik yer (menggunakan bahan kimia)

Kalau anda semua masih ada lagi nak tanya. jgn segan-segan hubungi saya yer, saya akan berusaha memberi khidmat konsultasi yang terbaik untuk anda


Kempen Drug Free - Katakan Tidak!
Ingin mencuba produk Shaklee bolehlah hubungi saya seperti berikut. Atau ingin bersama menambah pendapatan dengan saya dan mendapat potongan harga bagi produk Shaklee, jom hubungi saya.  


SMS / WASSUP : 0173586889
*Penghantaran percuma ke rumah di kawasan Puchong, Bukit Aman dan Pantai Dalam.
(*Pada waktu tertentu sahaja) 


Produk Shaklee bukan berfungsi untuk merawat atau mengubati TETAPI produk Shaklee berfungsi untuk mengatasi masalah

           



No comments:

Post a Comment