Monday 21 September 2015

Tips Mencegah Uban Di Waktu Muda

Bagaimana nak mencegah uban tumbuh ? Rasanya belum tiba waktu untuk uban tumbuh di usia macam nie. Malu pula bila orang sedar yang uban semakin banyak. Lagi ditarik dan dicabut rasanya lagi banyak uban yang tumbuh. Sangatlah banyak. Uban tumbuh ekoran faktor umur yang semakin meningkat atau faktor genetik dan  juga kerana diet yang tidak seimbang.

 http://fuh.my/wp-content/uploads/2013/08/rambut-beruban.jpg

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan uban tumbuh dengan cepat. Disini saya nak bercerita mengenai uban yang tumbuh diusia muda akibat kekurangan gizi makanan dan stress.

Apabila hidup sentiasa tertekan, ia akan mempengaruhi cara pemakanan dan diet kita. Malah ada yang lebih cenderung untuk ambil makanan segera dan kurang makan makanan yang berkhasiat. Sangat mudah amalkan makanan segera tetapi kesannya untuk jangka masa yang panjang. 

Merokok juga menjadi salah satu faktor utama menyebabkan pigmen melanin terbantut. Akibat tertekan, merokok menjadi satu tabiat yang dikatakan boleh memenangkan jiwa yang serabut dan semakin lama semakin sukar dikikis.

Ini bukan sahaja memberi kesan pada rambut malah boleh membawa pada penyakit yang lebih kronik iaitu sakit jantung dan strok.
Uban boleh dicegah dengan menambahkan pengambilan vitamin B12 dalam pemakanan seharian. Dalam usaha untuk memerangi masalah uban ini, pengambilan vitamin A dan B juga perlu ditingkatkan.


Lebihkan memakan sayuran berdaun hijau dan buahan berwarna kuning

Untuk bekalan vitamin B yang mencukupi, lebihkan memakan sayuran yang berdaun hijau, pisang, tomato, kubis bunga, yogurt, yis, hati dan bijirin. 




http://www.freefitnesstips.co.uk/wp-content/uploads/2008/10/fftwhatarebvitamins1.png


Korang Tau Tak 
1. Uban terjadi kerana kurang melanin dihasilkan dalam badan menyebabkan rambut memutih atau jadi merah dan perang. 

2. Stress menyebabkan melanin kurang dihasilkan 

3. Bahaya mencabut uban mengikut laporan peneliti dari Museo Museo Nacional de Ciencias Naturales di Spanyol-  Ismael Galvan pada tahun 2012  

 "mencabut uban berbahaya bagi kepala kerana akan merosakkan kondisi folikel, akar rambut dan saraf-saraf kepala. Dengan mencabut uban akibatnya jumlah rambut akan menipis lalu uban akan terlihat lebih banyak meskipun jumlahnya sama. Selain itu, kerosakan folikel akan terlihat pada selaput kepala." 

4. Vitamin B digunakan untuk melegakan sakit kepala, saraf, anti stress dan juga kemurungan 
5. Mengurangkan uban dan mengurangkan stress dengan mengambil vitamin Bcompleks Shaklee yang kandungannya tanpa bahan kimia sintetik dan 100% dari bahan semulajadi 

 http://ibuammar.com/wp-content/uploads/2014/04/vitamin-b-complex.jpg 
6. 1 botol vitamin Bcompleks mempunyai 120 biji yang mana boleh digunakan selama 4 bulan  dengan harga 1 botol hanyalah RM 53.75 sahaja 



#korangtautak
#kttshaklee


SMS / WASSUP : 0173586889
*Penghantaran percuma ke rumah di kawasan Puchong, Bukit Aman, Brickfields dan Pantai Dalam.
(*Pada waktu tertentu sahaja) 


 
Complex - Rambut beruban dan gugur - Memperbaiki masalah kulit kepala, kelemumur, rambut gugur, beruban dan mengekalkan kesihatan rambut.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
B Complex - Rambut beruban dan gugur - Memperbaiki masalah kulit kepala, kelemumur, rambut gugur, beruban dan mengekalkan kesihatan rambut.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

1 comment:

  1. Makan zinc complex shaklee pun bagus untuk kuatkan rambut


    http://fatinsoho.com/pince-and-pints-tempat-makan-best-kl/

    ReplyDelete