Wednesday 18 March 2015

Rambut Gugur Teruk Selepas Bersalin dan Hampir Botak

Rambut gugur teruk selepas bersalin. Pernah tak ibu-ibu mengalaminya. Saya juga antara ibu-ibu yang mengalami masalah rambut gugur selepas bersalin. Bukan sikit, banyak tau rambut gugur. X payah pakai sikat. Usap rambut kat kepala pun boleh segengam rambut gugur. Usap lagi gugur. Usap lagi gugur. Boleh botak rasanya kalau saya x berhenti mengusap rambut waktu tu.


Mungkin kawasan rambut gugur adalah berlainan mengikut individu. Tapi masalah rambut gugur boleh dikatakan hampir kebanyakkan ibu mengalaminya lepas bersalin. 

Kata orang tua. Kalau anak main buih2 dimulut lagi banyaklah gugur rambut korang. Tak tahulah betol atau tak. Tapi tiap kali anak saya main buih di mulut, saya akan susah hati.huhuhu. Walaupun perkara tu x pasti betoi atau tak tapi memang ia menyeramkan saya. Sebabnya saya takut botak 



Nak tahu macamana keseriusan rambut gugur yang saya alami waktu lepas bersalin . Saya rasa saya dah macam ayah saya. Dahi dah semakin melebar dan luas. Rambut depan dah bentuk M . Dah macam kepala orang lelaki yang botak separuh..Mujur rambut lain panjang boleh cover-cover. Tapi kalau ikat rambut terang terangan dah nampak kebotakan kat depan.





Hah macam nielah lebih kurang. Kalau selak sebelah rambut, Nampaklah dahi dah luas sebab dah bersambung dengan sebelah kepala. Bahagian belakang saya x tahu lah botaknya macamana. Sebab takut nak belek kat cermin






Saudara kita nie pun mengalami masalah rambut gugur sampai hampir botak . Tonton video nie untuk tahu apa jadi dengan dia sekarang


Rambut Gugur Merimaskan, Terutama Wanita Bertudung Ini... from iReach HD on Vimeo.


Kenapa Rambut Gugur Selepas Bersalin 
  • masa waktu kehamilan rambut tumbuh banyak jadi rambut lebih tebal dan sihat dan cantik sebab hormon meningkat dengan banyak 
  • lepas bersalin hormon kembali normal. Maka gugurlah rambut-rambut korang.
  • kalau ada keturunan yang ada masalah botak. Lagi banyaklah rambut korang yang berguguran
  • tambah pula jika korang stress, lagi banyak rambut yang gugur 
  • normal jika rambut gugur selepas bersalin

Cara Untuk Kurangkan Rambut Gugur 

1. Potong rambut pendek sebab rambut panjang lebih mudah gugur

2. Ambil makanan yang sihat dan kaya dengan protein .

3. Makan makanan yang kaya zat besi . Tapi nak serap zat besi dengan lebih baik kena ambil juga makanan yang kaya Vit C tau


 4. Jangan sikat rambut ketika rambut basah dan sikat dengan mengunakan sikat yang lembut atau bergigi besar.  


5. Elak membuat rawatan rambut macam mewarna ke, kerinting ke sebab ada banyak bahan kimia 




Petua Untuk Mengelak Rambut Gugur 

Petua 1: Ambil perahan air limau nipis dan sapu rata di kulit kepala. Amalkannya untuk selama 2 minggu. Lepas tu ambil santan untuk suburkan rambut . Lumurkan keseluruhan rambut hingga ke kulit kepala bagi mendapatkan hasil yang baik. Jangan cepat-cepat hendak membasuh rambut korang. Perapkan rambut dengan tuala untuk ½ jam. Biarkan ia berminyak dan meresap. Kemudian basuh dengan air suam. Amalkannya selama 2 bulan.

Petua 2: Ambil beberapa helai daun bunga raya dan lidah buaya. Basuh hingga bersih dan kisarkan hingga hancur. Perap ramuan di atas kepala selama 1 jam. Lakukan 2 kali seminggu. Korang akan memperolehi rambut lebat, hitam dan berkilat semulajadi.

Petua 3: Setiap kali korang makan buah tembikai, jangan buang kulitnya. Ambil bahagian kulit tembikai dan gosok kulit kepala . Biarkan ia meresap ke kulit kepala dan tunggu dalam masa 20 hingga 30 minit. Selepas itu barulah korang cuci rambut sebersih-bersihnya. Jika korang ingin biarkan semalaman pun tak mengapa. Gunakan “shower cap” atau balut dengan kain supaya ia tak meleleh ke bantal tidur korang. Korang hanya perlu amalkan petua ini sekali dalam seminggu.

Petua 4 : Telan 1 biji Zinc Shaklee 1 hari 1 kali sahaja. Harga RM 33.75. Ada 120 biji. Tahan 4 bulan..

BONUS   
  • menyembuhkan luka dalaman 
  • mengurangkan masalah jeragat 
  • mengurangkan masalah jerawat batu 
  • membantu pengeluaran insulin 
  • membantu pengucupan uterus 

BONUS pada suami korang jika nak kongsi makan 





Semoga maklumat yang saya berikan nie, dapatlah membantu korang semua yang ada masalah rambut gugur selepas bersalin. Kalau rasa nak dapatkan nasihat atau nak kongsi masalah atau nak dapatkan tips pemakanan yang lagi sihat bagi masalah keguguran rambut boleh jer hubungi saya. Saya sedia membantu .



Kempen Drug Free - Katakan Tidak!
Ingin mencuba produk Shaklee bolehlah hubungi saya seperti berikut. Saya akan memberi khidmat konsultasi secara percuma jer. Atau ingin bersama menambah pendapatan dengan saya dan mendapat potongan harga bagi produk Shaklee, jom hubungi saya.  

SMS / WASSUP : 0173586889
*Penghantaran percuma ke rumah di kawasan Puchong, Brickfields, Bukit Aman dan Pantai Dalam.
(*Pada waktu tertentu sahaja) 


Produk Shaklee bukan berfungsi untuk merawat atau mengubati TETAPI produk Shaklee berfungsi untuk mengatasi masalah

No comments:

Post a Comment