Tuesday 21 October 2014

Hobi - Jahit Apa tu Kak?

  


Setiap org ada hobi, tapi kadang kala kerana kekangan masa, komitmen yang tinggi, kita lupa yang kita ada hobi ke, apa yang kita suka buat yer? Mungkin hobi kita mula dilupai bila kita selalu melakukan rutin yang sama setiap hari. Bila ditanya mengenai hobi mulalah flash back balik dulu-dulu aku suka itu, suka ini, sekarang dah x buat lagi dah..ermmm.kalaulah boleh buat semula.. Anda pernah merasakannya, saya juga sentiasa merasakannya..hehhehe.

Bila bertanya mengenai hobi. Saya suka banyak benda seperti menjahit, mengemas rumah, mengubah bunga, memasak, menanam pokok bunga, mengecat, membuat perabot pun saya suka..hehehehe. Kalau disuruh bina kapal pun saya nak buat..heheheh. Bila terlalu banyak sangat hobi, sudah x tahu nak mula dari mana. Tai kalau ditanya sekarang, hobi saya ialah menjahit. Jahit ke kak? Jahit apa tu? Pandai ke jahit. Yo..o...o... jer saya . Saya x reti sangatlah menjahit, tapi bolehlah... Jahit baju kurung untuk anak, jahit baju sendiri, jahit langsir, jahit seluar tuk anak-anak.. Untuk diri sendiri bisa ajer saya jahit..Untuk tempahan i dont think so lagi dalam waktu begini, sebabkan saya menjahit ikut suka ati saya jer bila kelapangan.

Kenapa saya hobi saya menjahit 
Sebab saya suka dengan kaler-kaler, suka dengan bunga, suka dengan curly-curly, jadi dengan jahit saya akan seronok sebab bermain dengan kaler, bermain dengan kain, bermain dengan bentuk-bentuk.. Itu yang buat saya rasa seronok. Di tambah pula dengan mesin jahit yang tidak buat perangai, mesin jahit yang boleh menyulam nyulam dan mesin jahit tepi yang senang. wahhhhhhh rasanya inilah duniaku..Bestnya kalau ada work station sendiri untuk menjahit tanpa gangguan lain.. Tak makan pun x per janji dapat menjahit apa yang diidamkan 

  


Cantik tak gambar di atas ..kain dan butang pun dah buat diri saya seronok dah. Apa lagi kalau dapat work station menjahit yang diidamkan macam dibawah nie 



Bila buat entry nie, saya dah gatal tangan nak menjahit dah.. heheeh. sebab tu masa entry apa ada dalam handbag saya , benang dijumpai dalam handbag saya. Buat masa nie saya tengah mengumpul maklumat dan plan apa yang hendak dijahit.. 

Projek jahit saya sekarang 
Sekarang ini saya teringin nak menyahit konsep warna turquoise. Plan nak jahit untuk bilik anak dan kusyen untuk ruang tamu oh yer dan juga dress baru untuk anak. Proses mencari material agak lewat sikit sebabnya kesabaran dalam mencari kain yang diingini adalah tinggi . Perlu masa yang banyak dan ronda sana-sini. Jika ada peluang sahaja baru saya dapat meronda. Bila semua keperluan dah cukup barulah saya start hobi saya dengan menjahit mengikut draf draf dan pola-pola yang saya inginkan. 


ni nak buat langsir macam nie..macam sweet jer...kain pun dah ada nie 

Ni pula nak buat dress tok anak. 

Skg saya selalu menonton youtube cara-cara nak buat smocking macam nie untuk kusyen saya ..macam best jer 




Itulah dia antara hobi saya buat masa sekarang nie. Menjahit dan menjahit. Saya harap anda juga boleh meluangkan sedikit masa untuk melakukan apa yang anda suka. Sebab apabila kita suka kita akan happy. Bila kita happy kita akan sihat. 

2 comments:

  1. Ni dah bukan macam hobi ni kak. Dah boleh buat income dah nie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.akak x yakin tok buat income.sbb bukan jahit hari2.bila kelapangan je.lg pun x sampai ati nak charge org.hehd

      Delete