Thursday 13 November 2014

Dajjal - Doa Pelindung Fitnah Dajjal

Salam Jumaat pada semua. Memandangkan hari saya tulis entry nie hari Jumaat, penghulu segala hari. Jadi saya nak ingatkan diri saya dan juga semua umat Islam untuk membaca
Surah Al-Kahfi. Ayat yang dapat melindung kita dari fitnah Dajjal.
Kita nie umat akhir zaman tipu daya syaitan pun susah nak bedung apalagi dengan dugaan fitnah Dajjal. 

Saya memang x pernah mengamalkan Surah al-Kahfi ini dan x tahu pula perlu dibaca pada Hari Jumaat sehinggakan saya terbaca di FB. Selama ini hanya membaca Surah Yassin sahaja. Pertama kali membaca surah Al-Kahfi ini saya rasa kecewa kenapalah dari zaman kecik dulu saya x menghafal surah ini. Dah berumur macam nie baru nak menghafal dan baru tahu akan keistimewaan surah Al-Kahfi ini.

Kita diingatkan untuk membaca surah Al-Kahfi setiap hari Jumaat untuk mengelak dan terlindung daripada Fitnah Dajjal .

Kenapa kita perlu takut dengan Dajjal ? 

Nabi telah bersabda yang mafhumnya , 
“Sejak terciptanya manusia hingga datangnya Hari Kiamat, tidak ada fitnah lebih besar daripada fitnahnya Dajjal” (Misykat, hal. 472). HR Muslim . 

Hadis Huzaifah r.a katanya: Rasulullah s.a.w. telah bersabda: 
Dajjal ialah orang yang buta sebelah matanya iaitu sebelah kiri, lebat (panjang) rambutnya serta dia mempunyai Syurga dan Neraka. Nerakanya itu merupakan Syurga dan Syurganya pula ialah Neraka (Hadis Sahih Muslim)

Dari Abi Umamah Al-Bahiliy, beliau berkata: 
Rasululah s.a.w telah berkhutbah di hadapan kami. Dalam khutbahnya itu Baginda banyak menyentuh masalah Dajjal. Baginda telah bersabda: Sesungguhnya tidak ada fitnah (kerosakan) di muka bumi yang paling hebat selain daripada fitnah yang dibawa oleh Dajjal. Setiap Nabi yang diutus oleh Allah SWT ada mengingatkan kaumnya tentang Dajjal. Aku adalah nabi yang terakhir sedangkan kamu adalah umat yang terakhir. Dajjal itu tidak mustahil datang pada generasi (angkatan) kamu. Seandainya dia datang sedangkan aku masih ada di tengah-tengah kamu, maka aku adalah sebagai pembela bagi setiap mukmin. Kalau dia datang sesudah kematianku, maka setiap orang menjaga dirinya. Dan sebenarnya Allah SWT akan menjaga orang-orang mukmin.

"Pada mulanya nanti Dajjal itu mengaku dirinya sebagai nabi. Ingatlah, tidak ada lagi nabi sesudah aku. Setelah itu nanti dia mengaku sebagai Tuhan. Ingatlah bahawa Tuhan yang benar tidak mungkin kamu lihat sebelum kamu mati. Dajjal itu cacat matanya sedangkan Allah SWT tidak cacat, bahkan tidak sama dengan baharu. Dan juga di antara dua mata Dajjal itu tertulis KAFIR, yang dapat dibaca oleh setiap mukmin yang pandai membaca atau buta huruf.


Jika Nabi telah mengingatkan kita agar berhati2 dengan fitnah Dajjal maka kita seharusnya mengingati dan mengambil berat akan hal nie. Buatlah persiapan agar diri kita dan seluruh keluarga kita terlindung daripada fitnah Dajjal ini 


Ini adalah 10 ayat terawal Surat Al-Kahfi 






Ini adalah 10 ayat terakhir Surat Al-Kahfi



Nabi saw bersabda 
”Barangsiapa yang menghafaz 1-10 ayat dari surah Al-Kahfi di pelihara dan di selamatkannya dari Fitnah Dajjal”. (Diriwayatkan oleh Ahmad dan Muslim, An-Nasaie)

Hadits dari Abu Darda R.A dari Nabi berkata: 
“Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat pertama dari surah Al- Kahfi terjaga dari fitnah Dajjal.” (HR. Muslim, Abu Dawud, Nasai, Tirmidzi) 

Pada lafaz Tirmidzi: 
“Barangsiapa menghafal tiga ayat dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.”


Dari Imam Ahmad dari Abu Darda R.A bahwa Nabi SAW berkata : 
“Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat terakhir dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.”

Disunnahkan membaca surah Al-Kahfi pada siang hari atau malam hari Jumaat sebagaimana pendapat Imam Syafi’i (Lihat Al-Adzkar oleh Imam Nawawi).






No comments:

Post a Comment