Tuesday 4 November 2014

Rahsia Rawat Sakit Tumit

Pernah tak anda merasa sakit tumit ketika bangun pagi. Bila bangun sahaja dari katil, tumit rasa sakit sangat, nak pijak lantai pun sakit. Menucuk-nucuk sakitnya, kadangkala nyilu, kadang kala sakit dalam tumit, kadang kala pula nampak bengkak kat pergelangan kaki. Bila dah berjalan lama sikit baru sakit tumit tu hilang.

Bila kita gie shopping, berjalan lama sikit jer , mulalah sakit tumit dan mulalah time tu nak cari tempat duduk. Kat celah mana pun x kesahlah janji dapat duduk sebab dah sakit tumit. kalau tak duduk dan terus berjalan, sakit tumit tu terus buat kita sakit betis kadang kala sampai peha dan juga dah jadi sakit sampai kat punggung. Mulalah kita urut2 tapak kaki, betis dan dan peha.. tang punggung tu memang malulah nak urut orang ramai kan. 

Kalau anda pernah sakit macam tu, saya juga pernah sakit macam tu. Kadang kala terpikir, tua sangat ke aku nie sampai dah x larat jalan, sakit sakit dah semua kaki nie..Dah gemuk sangat ke aku nie, kaki x bleh nak tampung. Kadang kala masa berjalan dah naik malu sbb jalan dah x macam org normal.

Haa..kerana sakit tumit nielah macam2 benda kita buat semua jadi dah x normal. Perasaan pun down. 

Sakit tumit ini ada banyak jenis tapi kebiasaannya , ramai antara kita sakit tumit yang di panggil plantar fascitis. Keradangan pada tisu tapak kaki.




Kalau kita gie klinik biasanya doktor akan tanya macam-macam, uric asid lah, check tulang kecil kat kakilah pastu nanti doktor akan inject. Kalau dah inject tu memang dah x sakitlah kan dalam tempoh tertentu. Tapi sampai bilalah nak kena inject jer. 

Ada juga takut dan x mau gie klinik... Asyik sapu tumit kaki dengan minyak panas , dengan ais, berurut malah ada yang hentak2 kaki sebab nak bagi tumit tu ok balik.. Kalau saya pula kompem sapu minyak panas atau pergi telaga air panas rendam kaki dalam kolam yang paling panas...huhuhuhu..sampai merahlah kaki. 

Doktor biasanya akan meminta kita kawal diet pemakanan kita, Kurangkan mengambil makanan yang boleh buat uric asid jadi banyak. Sebab uric asid nie kalau banyak sangat kita yang dah sakit tumit nie akan jadi bertambah sakit dan seterusnya uric asid tu kumpul pula kat lutut, Sakit lutut lah pulak. Dah lagi teruk nak berjalan, nak bersila, nak duduk bawah, nak sembahyang.

Apa makanan yang menyebabkan uric asid jadi banyak. Kebanyakkan kita menyatakan seafood, cengkerang2, kekacang . Mulalah kita pantang makanan2 tu semua walaupun bila tengok udang , sotong macam sedap jer.. nampak pula ikan bakar cicah ngan air asam sedap jer...Nampak pula ketam masak sweet sour , udang masak butter, sotong goreng tepung kat restoren, Mahunyer nak kontrol makan. Takkan punyerlah ..hahahah


Nasihat Jika Sakit Tumit 

Disini saya senaraikan langkah-langkah dan perkara yang biasa doktor suruh kita buat sekiranya sakit tumit 
  • Rehatkan kaki dan kurangkan aktiviti 
  • Buat regangan kaki atau tapak kaki sekurang kurangnya 3 kali sehari.
  • Pakai kasut yang berspan. Elak pakai kasut yang longgar dan tapak nipis 
  • Mengawal diet pemakanan yang lebih berkhasiat 

Senaman untuk Sakit Tumit 

Ini pula antara senaman yang disarankan untuk kita lakukan bagi masalah sakit tumit. 



  1. Letakkan tangan di dinding di hadapan sambil meletakkan satu kaki di hadapan yang lain.
  2. Alihkan berat badan anda ke kaki hadapan dan bengkok pada lutut, pastikan kaki belakang lurus dan kedua-dua tumit di atas lantai.
  3. Menggunakan sokongan pada dinding, alihkan berat badan ke depan dan rasa regangan sepanjang betis.
  4. Tahan regangan ini pada setiap kaki tidak kurang daripada 30 saat. Ulangi 5 kali pada setiap kaki.
  5. Kembali ke kedudukan semula dan ulangi dengan kaki yang sebelah lagi.

  1. Berdiri di atas tangga.
  2. Secara beransur-ansur turunkan tumit ke bawah sehingga anda rasa regangan yang selesa pada betis anda.
  3. Tahan regangan tidak kurang daripada 30 saat.
  4. Ulangi latihan ini 5 hingga 10 kali dengan regangan yang sedikit dan sederhana dan tanpa sakit.

1. Ambil tin minuman yang kosong dan letakkan di bawah kaki
2. Tekan kaki dan gelek-gelekkan tin di tapak kaki anda 


Plantar fascia tissue-specific stretching exercise
  1. Duduk di atas kerusi dan silangkan kaki atas lutut anda yang lain.
  2. Bengkokkan pangkal jari anda dan tarik ia ke arah badan anda sehingga anda rasa regangan yang selesa.
  3. Tahan regangan tidak kurang daripada 30 saat.
  4. Ulangi latihan ini 5 hingga 10 kali dengan regangan yang sedikit dan sederhana dan tanpa sakit.
Tempoh penyembuhan sakit tumit nie mengambil masa yang panjang. Itu pun bergantung kepada tahap kita menjaga dan merawatnya.

Bagi mereka yang inginkan sakit tumit ini kurang dan hilang dan tidak mahu kena inject dan tidak mahu makan painkiller khususnya bagi sakit plantar fascitis. Saya sarankan anda semua cuba makan Omegaguard Shaklee

Minyak ikan yang mempunyai rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain lagi. EPA menyihatkan jantung dan sendi manakala DHA pula penting bagi perkembangan dan fungsi otak. Selain dapat mengurangkan asid uric anda , melancarkan peredaran saluran darah dan membakar lemak anda sekali gus 

Mengapa pula saya sarankan makan Omegaguard Shaklee dan bukan jenama minyak ikan lain. Kan sama jer semua minyak ikan . Haa lihat jadual dibawah dan anda akan tahu perbezaan setiap produk. Yang mana tulen dan yang mana x berapa nak tulen.



Shaklee dah berada di pasaran dan terbukti berkesan sejak lebih 50 tahun lalu. Omega Guard Shaklee adalah ultrapure , dibuat dengan begitu sempurnapenyulingan 3 peringkat secara semula jadi memberi manfaat asid lemak pada masa yang sama mengeluarkan sebatian berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat dalam ikan. Omegaguard dibuat dari ikan, bukan hati ikan yang boleh memberi kesan toksik. 


Testimoni dari saya untuk sakit tumit dan sakit kaki : 

Saya sekarang nie dah jadi pengguna tegar Omega guard. Tiada lagi sakit tumit kaki, dah x malu nak datang rumah orang dan bersila dibawah dan x ada lagi tiba2 kaki x boleh nak lurus bila bersimpuh di bawah , tiada lagi rasa ketat di kepala lutut. Selain tu juga saya gunakan Omega guard nie sebab nak bakar lemak.. Takut kolestrol tinggi..huhuhu..Mana taknya suka sangat makan masak lemak cili padi dan makanan bergoreng. Keluarga saya pula adalah peminat tegar makanan laut jadi takut juga kena gout. Jadi mencegah adalah lebih baik dari mengubati.

Kempen Drug Free - Katakan Tidak!
Ingin mencuba produk Shaklee bolehlah hubungi saya seperti berikut. Atau ingin bersama menambah pendapatan dengan saya dan mendapat potongan harga bagi produk Shaklee, jom hubungi saya.  


SMS / WASSUP : 0173586889
*Penghantaran percuma ke rumah di kawasan Puchong, Bukit Aman dan Pantai Dalam.
(*Pada waktu tertentu sahaja) 


Produk Shaklee bukan berfungsi untuk merawat atau mengubati TETAPI produk Shaklee berfungsi untuk mengatasi masalah

No comments:

Post a Comment