Thursday 6 November 2014

Kek Tanpa Bakar Atau Kukus. Senangnya !

Hahhh.. Sapa -sapa di sini yang nak buat kek, teringin buat kek tapi x suka dengan senarai bahan kek yang banyak, x suka dengan bahan2 dia yang melecehkan, tiada oven, malas nak buka oven, tiada kukus dan senang citer malas segala2nya tapi masih nak buat kek .

Saya ada penyelesaiannya. 

Kek yang dibuat tanpa perlu bakar atau tanpa perlu kukus.

Tak percaya? Anda masih boleh menghasilkan kek. Percayalah pada saya..

        •  yang sedap
        • mengikut citarasa anda
        • design  dan hiasan anda sendiri 
        • sangat sihat 
Jom saya ajar cara membuat kek yang paling senang dan ringkas, suruh budak tadika buat pun mesti dorang suka dan lagi mungkin hebat decorationnya dari anda dan juga saya  .. hehehehehhe

Saya kenalkan kepada anda semua, kek terhebat di waktu ini. Ssesuai dengan kehidupan moden zaman sekarang, 'Pantas, Mudah, Cantik, Homemade'... inilah dia saya kongsikan kepada anda semua 


" Kek Tembikai"  

Manis diluar manis juga di dalam 


Cara-cara membuatnya , Jom saya bantu anda membuatnya yer ...

Bahan-bahan : 
1 biji tembikai merah/kuning/ susu (nak x ada biji pun boleh) 
Whipped cream instant beli jer kat kedai
Kacang/almond/ kuaci / chocolate rise
Buah-buahan sebagai hiasan . x mau buah pakai jer choco jelly ke, kit kat ke, nips ke, m&m ke apa pun boleh

Cara -cara nak buat: 

  1. Potong tembikai kepada 2 bahagian . 
  2. 1 bahagian yang telah dipotong itu diambil untuk kita buat kek . dan dipotong dibahagian bawah supaya tembikai itu boleh duduk dan x tergolek 
  3. Potong kulit2 di sekeliling tembikai 
  4. Ambil whipped cream, sapukan ke seluruh tembikai tersebut. Jangan risau kalau anda sapu x licin. Itulah namanya homemade ..heheh
  5. Hias kek dibahagian tepi  dan di atas kek mengikut citarasa anda 
  6. Masukkan dalam peti ais sementara waktu supaya bila anda makan kek. kek anda sejuk dan menyegarkan 
Tips : kalau rasa nak buat kek 2 tingkat tu ..hiaskan lagi sebelah tembikai yang diketepikan tadi dan dikecikkan sikit saiz potongannya 

Senang tak? senangkan . Susah ke? x susahlah , Simple jer kan sekarang kalau kita nak buat kek. Makan banyak pun x per sebab kita dah buat kek yang sihat .Jom buat homemade kek ...


No comments:

Post a Comment