Tuesday 25 November 2014

Rahsia Hilangkan Semut Dalam Rumah Tanpa Perlu Bunuh

Saya rasa mesti ramai antara kita nie ada masalah semut dalam rumah. Walau macamana lap, mop dan bersihkan pun ada jer semut berjalan. Pantang leka sikit..letak bahan2 nak masak pun cepat jer semut datang. Apatah lagi kalau ada air tertumpah sikit..iksss..payah..payah..Sana sini semut ada dalam rumah. Luar rumah ada semut api. Dalam rumah ada semut itam. Kat pokok pun ada semut. Aduh

Bila ada anak kecik lagi susah hati, takut semut masuk telinga, gigit anak sampai berbekas2 muka, kaki, tangan anak, kesian tgk. Nak pula jenis anak saya yang kena gigit semut jer pun dah luka dan berdarah pastu tinggal parut itam...cian anak saya . 

Rumah saya nie pula rumah kuaters lama. Rumah nie majoritinya kayu.Kayu plak jenis kayu lama. Org kata kalau kayu lama akan ada Semut Mayat..huhuhu.firstime dengar. Semut nie pula halus sgt dan sangat bau busyuk..uwekkkk. Semut nie pula suka sgt hurung ayam atau ikan goreng. Tutup ngan tudung saji pun masuk. Tutup ngan tupperware pun kadang kala boleh masuk. Iyerlah semut nie kecik sgt . sikit renggang pun dia boleh masuk.

Penat oiiii, kalau umah banyak semut. Semut liar x per lagi tapi nampak buruk pula ada semut. Macam x bersih pula umah kita. 

Kita diingatkan agar jgn bunuh semut. Jadi janganlah di spray dengan Sheidtox semut2 tu (betol ke eja tu..hehhe).Spray pun bukannya dia hilang. Datang juga semut2 tu. Jadi kita gunakanlah alternatif lain yang lebih semulajadi. Agar semua semut tu  keluar dari rumah dan kita pun selamat. 

Tips nie saya dapat dari blog http://oursimplegarden.blogspot.com/

Caranya : Taburkan serbuk kunyit pada laluan mereka yang menuju kedalam atau arah kedalam rumah, blok laluan mereka dengan meletakkan serbuk kunyit sepanjang jalan yang membolehkan mereka masuk atau lalu didalam rumah




Apa resultnya berjaya atau tak :

Memang berjaya jika letak kat tepi dinding tapi dinding saya jadi buruk . Nak pula dinding tu lembap abis dinding dan tikar getah..huhuhu...Tapi payah sebab kadang2 tepi dinding ada barang.susah nak alih. Kalau rumah anda hanya 1 tempat jer bersemut mungkin boleh lakukan tips nie. memang berjaya . Tapi umah saya 1 rumah bersemut..huhuhu.

Orang tua tua kata kalau umah banyak semut tu rezeki. Banyak rezeki masuk . Tapi kalau dah banyak sgt susah pula hidup saya.semuanya bersemut. Dalam tong beras pun boleh masuk semut. Pernah juga buat dengan bercakap dengan semut minta keluar rumah. x menjadi pun.. Buat deq jer semut tu...huhuh. Jadi apa saya buat. mop dengan fabuloso sudah, dengan detol sudah. buh garam sudah, boh kunyit sudah, bubuh daun limau purut sudah. Akhirnya saya pilih untuk guna Shaklee Basic H.

Mengapa saya guna Basic H ?

Sebenarnya saya beli Basic H nie sebab nak cuci punting susu anak yang berkeladak putih-putih tu dan lagi satu nak padam contengan contengan hasil karya anak kat dinding..huhuhu. Tapi memandangkan anak saya dah berhenti menyusu, saya terpikir apa nak buat dengan Basic H nie. Banyak lagi ni. Saya dimaklumkan Basic H nie sesuai untuk kerja mencuci. Jadi saya pun tambahkan Basic H ni dalam spray tuk kerja2 mengelap cermin, almari dan juga untuk mop lantai. Memandangkan botolnya kecik. Sayang pula nak tuang banyak2. Saya gunakanlah sikit sahaja .

Memula gunakan Basic H nie sebab utama nya nak habiskan Basic H ni. Tak ada pun niat nak test mengetest. Setelah berberapa hari macam tu. Saya macam pelik pula. Mana pergi semut-semut nie. Elok pula lauk saya dah x ada semut. Air tertumpah pun lambat lap pun semut x ada. Celah-celah kayu lama nie pun x nampak dah semut2 keluar dari lubang2 kayu nie. uikssssss. macam pelik. Macamana boleh x ada. Mati ke ? Atau pun dah lari ? (Masa semut ada sibuk nak bagi hilang, semut dah x ada sibuk nak cari..hohohoho). 

Barulah saya perasan rupernya selama ini habis satu umah saya lap dan spray dengan gunakan Basic H . hehehehe. Kalau tahu boleh ilang semut awal2 saya dah snap gambar bagi bukti..kan..kan. Dan akhirnya saya sungguh happy tiada lagi semut itam, semut mayat  di rumah saya lagi..haaaa lega sgt sgt.

  • Lauk pun dah x membazir dah. Kalau dulu kena buang lauk jer sebab banyak semut 
  • x penat dah asyik nak halau semut 
  • x perlu risau lambat lap air yang tertumpah 
  • x risau lagi anak kena gigit semut 
  • masak pun jadi cepat sebab semut dah x datang 
  • tiada penggunaan spray nyamuk untuk halau semut 
  • semuanya pencuci semulajadi 


Antara kelebihan-kelebihan lain Basic H

  • Basic H tidak mengandungi asid, alkali, alcohol, minyak tanah atau pelarut, juga tiada bau kuat atau bau pencuci.
  • Basic H tidak mencemar, tidak toksik, tidak merengsa, tidak magnetik dan tidak mudah meruap.
  • Basic H juga tiada fosfat.
  • Basic H mempunyai factor ph 6.5 iaitu bersesuaian dengan kulit manusia.
  • Basic H merupakan pembersih yg mempunyai sifat serba boleh yg luar biasa. Pengganti kepada sabun dan bahan pencuci.
  • Basic H tidak menghalang tindakan bakteria dalam penakung najis atau tangki septik.
Kalau anda rasa nak gunakan ia sebagai penghalau semut. Anda silap sebenarnya ia bukan hanya leh halau semut. Rupa-rupanya Basic H nie banyak betoi kegunaannya. 1 botol macam2 boleh buat.

Antara kegunaan Basic H 

• Mencuci dan membersih sayur-sayuran dan buah-buahan daripada racun & bahan kimia.
• Mencuci dan membersih ikan, ayam, daging, makanan laut daripada bahan awet.
• Mencuci dan membersih makanan basah spt. Mee kuning, kuehtiau dsbnya daripada bahan awet.
• Mencuci dan membersih tempat dan peralatan memasak (terutama yang berminyak).
• Mencuci dan membersih bilik air, tandas, tangki, sinki, cermin tingkap, rak buku, almari
• Mencuci badan, tangan dan kaki daripada daki kotoran, pijar lada, dakwat marker pen, minyak
• Mencuci dan membersih lantai serta alat permainan.
• Menanggalkan gula-gula getah pada baju dan etc.
• Mengasah pisau.
• Membersih dakwat pen pada tangan, baju .
• Menghapuskan kutu di atas kepala.
• Terkena minyak, air panas atau melecur terkena benda panas.
• Menghindarkan dan membunuh serangga seperti lipas, nyamuk, semut, lalat dan etc.
• Demam panas (sebelum berjumpa doktor).
• Sakit gigi.
• Gatal-gatal pada badan atau miang (masalah kulit).
• Ulser dan mulut berbau.
• Penyubur tanaman dan penggembur tanah.
• Menghilangkan karat dan daki pada barang kemas, jam tangan


Kalau anda rasa nak cuba Basic H nie anda bolehlah tel saya . Kita share sama2. Tgk apa lagi yang kita boleh buat dengan Basic H nie. Harga untuk 1 botol nie pun RM 47.00. Tapi rasanya dah berbulan saya pakai .x juga sampai setengah lagi..hehehehe. Lagi pun saya x pakai kerap sgt pun. Macam x perlu jer nak kerap2 pakai. Pakai pun hanya beberapa drop. 


Kempen Drug Free - Katakan Tidak!
Ingin mencuba produk Shaklee bolehlah hubungi saya seperti berikut. Atau ingin bersama menambah pendapatan dengan saya dan mendapat potongan harga bagi produk Shaklee, jom hubungi saya.  


SMS / WASSUP : 0173586889
*Penghantaran percuma ke rumah di kawasan Puchong, Bukit Aman dan Pantai Dalam.
(*Pada waktu tertentu sahaja) 


Produk Shaklee bukan berfungsi untuk merawat atau mengubati TETAPI produk Shaklee berfungsi untuk mengatasi masalah

No comments:

Post a Comment