Sunday 30 November 2014

Tips Dapat Kalogen Dari Dapur Anda

Semalam saya menonton citer di NTV7 pasal BODY SOS. Ingatkan apalah body sos. Rupanyer cerita dia sungguh bagus menerangkan mengenai masalah tubuh badan. Walaupun dalam bahasa cina tetapi ada subtitle. Semalam pendedahan yang dibuat adalah mengenai veterbrata. Atau boleh juga saya katakan tulang belakang. Rancangan ini mendedahkan masalah dan cara mengatasi masalah tubuh badan kita.

Ayat yang menarik minat saya apabila doktor itu menyatakan jika tulang hidung kita senget maknanya tulang belakang kita juga senget. Dan yang menariknya tetamu perempuan yang paling cantik dan kurus rupannya dia salah sorang yang dikenalpasti oleh doktor jemputan, mengalami masalah tulang belakang . Sungguh tidak percaya. Perempuan yang cantik kecik molek ada masalah tulang belakang yang x disedari.

Bila di cerita dan bercerita rupanya dengan keadaan dia yang kecik molek tu agak payah dia hendak membawa kereta jadi posisi tubuh dia yang agak ke depan dan lehernya ditinggikan ketika bawa kereta adalah penyebab tulang belakangnya menjadi senget. huhuhuh.

Doktor jemputan tu saya lupa namanya menasihatkan mereka yang mempunyai masalah tulang belakang untuk mengambil makanan yang tinggi oksida, omega 3 dan kalogen. Makanan ini jika di ambil boleh membantu mengatasi masalah rawan pada sendi dan tulang belakang. Maklumlah ketika umur meningkat mudah untuk kita sakit sendi dan kekurangan kalogen. Jadi kenal pastilah makanan yang tinggi zat khasiatnya untuk tulang belakang kita.

Jadi di sini saya senaraikan makanan yang membantu dalam penghasilan kalogen. Makan tau jgn x makan. Selain untuk tulang belakang ianya juga untuk keanjalan kulit kita juga. Nak cantik tak...Nak tak 

Makanan Yang Bantu Penghasilan Kalogen 

 

Sayuran dan Buah-buahan Berwarna Merah

Delima, tomato, tembikai, cili benggala merah, strowberi, epal merah .Sayur dan buah-buahan berwarna merah melindungi kulit daripada bahaya cahaya matahari. Tomato, cili benggala merah  mengandungi anti oksidan lycopene. Lycopene bertindak sebagai pelindung semuladijadi cahaya matahari, mengelakkan kulit daripada rosak dan menambahkan tahap kolagen.
 

Sayuran Berdaun Hijau

Sayuran hijau kaya vitamin C, seperti kangkung, bayam, kailan, bendi  menggalakkan kitaran penghasilan kolagen. Vitamin C menstabilkan enzim daripada memusnahkan kolagen. Ia juga mengelakkan radikal bebas yang melemahkan kolagen. Timun pula tinggi kandungan sulfur yang penting untuk penghasilan kolagen.
 

Sayuran/buah Berwarna Oren

Kandungan vitamin A dalam sayuran berwarna oren seperti lobak merah dan keledek oren, menyimpan dan menghasilkan semula kolagen yang musnah.
 

Minyak zaitun (extra virgin olive oil)

Kandungan lemak tak tepu dalam minyak zaitun berfungsi sebagai antiperadangan dan menjaga keanjalan kulit (terutamanya kulit kering).
 

Bawang bombay

Kandungan flavonoid dan diallyl sulfide dalam bawang bombay berfungsi sebagai antioksidan pelindung DNA, antiperadangan dan alergi.
 

Ikan

Kandungan protein organik dan omega 3 dalam ikan menguatkan struktur otot yang berfungsi menjaga keanjalan kulit. Omega 3 juga berfungsi 'menenangkan' kulit yang meradang.
 

Bawang Putih

Bawang putih adalah sumber yang baik untuk sulfur yang diperlukan untuk pembentukan kolagen dalam badan. Ia juga mengandungi lipoic acid dan taurine yang tinggi, untuk membina semula serat kolagen yang telah musnah.
 

Buah-buahan Citrus

Buah-buahan citrus seperti limau, oren, lemon dan limau gedang kaya dengan vitamin C yang membantu pembentukan kolagen dan mempercepatkan kadar penghasilan kolagen.


2 comments:

  1. info yang menarik, tak sangka almost my fav food membantu penghasilan kolagen..

    Rahsia Mengatasi Masalah Kulit Berminyak

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..sebenarnya banyak yang kita boleh dapat dr dapur tapi cuma kita jer yang x ambil dengan banyak ikut keperluan badan . apa pun baguslah sebab makanan kesukaan Maziah semuanya ada kalogen ..hehhehe

      Delete